تاثیر موسیقی بر روح
و اما محبت یا عشق انگیزه می خواهد.انگیزه ی محبت یا عشق،زیبایی است.برای توضیح بیشتر اضافه میکنیم که خداوند صفات بیشمار دارد.یکی از صفات او جمیل(زیبا) است.در حدیث نبوی می فرماید:<<اِنَّ الله جمیلُ یُحبُّالجمال>>-{برگرفته از ترجمه و شرح فارسی شهاب الاخبار}-یعنی خداوند زیباست و زیبایی را دوست می دارد.در اینجا باز برای اینکه صفت انسانی و مخلوقی به خدا نسبت نداده باشیم،باید متوجه این نکته باشیم که صفات خدا مطلق است.به عبارت دیگر فقط صفات خداست که مطلق است و مخلوق هر صفتی داشته باشد محدود و مقید به شرط و شروط است.بنابراین وقتی میگوییم خداوند زیباست،یعنی زیبایی مطلق.در حدیث اخیر باز محبت و جمال در کنار هم قرار داده شده است.می فرماید:<<یحب الجمال>>یعنی جمال یا زیبایی انگیزه ی محبت و عشق است.
خلاصه ی مطلب اینکه خداوند همه ی موجودات را زیبا آفریده است.از این رو عرفا در همه چیز زیبایی می بینند.به دیگر سخن،کل جهان را به صورت گلستان،و همه ی موجودات را به صورت گل های این گلستان می بینند و از این طریق به عشق و شناخت خالق عشق می رسند.
هاتف اصفهانی در ترجیع بند معروف خود می فرماید:
گر به اقلیم عشق روی آری * همه آفاق گلستان بینی
که یکی هست و هیچ نیست جز او * وحده لا اله الا هو
بحث درباره ی تاثیر موسیقی بر روح را با گفتار عارف بزرگ،استاد الهی،که خود موسیقیدان بزرگی بوده به پایان می بریم:((هر کس به علوم مستظرفه مانند موسیقی،نقاشی،شعر،نویسندگیو غیره علاقه مند شود علامت این است که دارای روح ظریف و لطیفی است.کسی که علاقه به این علوم دارد وقی وارد عرفان شود مثل کسی است که با هواپیما مسافرت کند و کسی که علاقه به این علوم نداشه باشد مثل آن است که پیاده حرکت کند.از موسیقی نباید فقط استفاده ی علمی کرد و تنها به جنبه ی علمی آن نظر داشت،بلکه باید آن صداهای واقعی موسیقی را شنید موسیقی را باید وسیله ی ارتباط معنوی قرار داذ نه هدف اصلی.در تمام محافل عرفا از موسیقی استفاده می شود...موسیقی را باید برای کیفیت معنوی استعمال کرد نه برای کیفیت مجازی عیش و عشرت.بارها خودم به واسطه ی غرق شدن در صدای موسیقی مشکلات مهمه ای را که مشغولش بوده ام حل کرده ام)){برگرفته از کتاب "آثارالحق"}
مطلبی که خواندید عینا از روی کتاب"هشت گفتار درباره ی فلسفه ی موسیقی"نوشته دکتر داریوش صفوت نوشته شده است.